[VIDEO] Nenek Kelaparan Tiada Duit Cuba M3ncuri RM28 Tapi Ditangk4p Oleh Orang Awam

Seorang nenek berusia 50 tahun dikerumun1 orang ramai di tempat awam selepas cuba meragvt salah seorang penjual di pasar. Kejadian itu berlaku pada Sabtu lepas (30 Januari) kira-kira jam 5.45 petang di Pasar Mandiraja, Banjarnegara, Jawa Tengah dan video yang dirakam orang awam ketika itu mula viral di media sosial.

Menurut Kompas, ketika kejadian nenek itu telah mencur1 beg peniaga di situ namun tindakannya disedari m4ngsa yang bertindak menjer1t dan membuatkan orang di sekeliling terkejvt.
Copet!”

Selepas mendengar peniaga itu ter1ak, peniaga yang lain bersama-sama dengan pengunjung yang berada di pasar tersebut terus mengejar nenek tersebut yang cuba melar1kan diri.

Sebaik saja ditangkap, nenek itu dikerumuni dan diser4ng oleh orang ramai yang turut bertindak mengasar1nya. Seorang individu dikatakan bertindak menc3ngkam leherr dan bahagian belakang tudungnya namun nenek itu langsung tidak mel4wan dan hanya mendiamkan diri. Melalui video itu seseorang didengari berkata,

Pateni bae! (Bvnuh saja).”

Bukan hanya dikasar1 dan berlaku prov0kasi, nenek itu juga hanya mampu merel4kan diri ketika di4rak beramai-ramai oleh orang awam untuk dilaporkan kepada pihak polis.

Selepas diserahkan kepada polis dan disoal siasat, nenek itu mengaku terpaksa mencur1 kerana sudah kelaparan dan tidak mempunyai wang untuk makan. Dia hanya hidup seorang diri kerana suami dan anaknya berhijrah ke bandar dan sudah lama tidak menghubunginya

Jadi pelaku ini hidup seb4tang k4ra, suami dan anaknya mer4ntau. Dia b1ngung enggak punya uang, akhirnya nekat nyopet buat makan sehari-hari.”

M4ngsa dikatakan tidak membuat laporan polis kerana mengas1hani nas1b nenek itu. Pada hari yang sama jam 9 malam pihak polis telah menemui nenek itu bersama m4ngsa dan saksi kejad1an. Nenek itu menangis ketika membuat pengakuan dan berjanji tidak akan mengulanginya. Dia akui tidak mempunyai pilihan dan terpaksa mencur1 kerana memerlukan wang untuk makan.

K0rban sudah memaafkan dan tidak akan melanjutkan laporannya ke pihak berwajib, diselesaikan secara kekeluargaan, t0h cuma hilang Rp 100.000 (RM28.96).”

Pihak polis juga turut memberi sumbangan beras dan barangan makanan lain kepada nenek itu. Dia juga turut diarahkan untuk lapor diri kepada polis setiap Isnin dan Khamis dan akan diberikan bantuan makanan serta wang untuk pengangkutan.

Sumber: LM  Via @PENMERAH

Leave a Comment